Meer bestedingen, meer Vlamingen en tevreden ondernemers in Noord- en Midden-Limburg

Toeristische ondernemers uit Noord en Midden-Limburg zijn tevreden over de geboekte bedrijfsresultaten tijdens de zomervakantie. Dit blijkt uit een jaarlijks tevredenheidsonderzoek uitgevoerd door zowel VVV Midden-Limburg als ook Leisure Port bij haar leden. De helft van de ondernemers ontving tijdens de vakantieweken méér gasten dan in diezelfde periode vorig jaar. Slechts 8% van de ondernemers geeft aan ontevreden te zijn met de geboekte omzet.

Verblijfsrecreatie

De verblijfsrecreatie was positief. Van de respondenten geeft 87% aan evenveel of meer gasten te hebben ontvangen. Bedrijven met meer dan 25 slaapplaatsen hebben de grootste stijging doorgemaakt. Sommigen melden zelfs een stijging van meer dan 20%. Campings hebben, ondanks dat sommige de prijs verhoogd hadden, beter gedraaid dan in de zomervakantie van 2016. Daarbij is de stijging van het aantal Vlaamse gasten opvallend: 25% van de verblijfsaccommodaties ontving meer Belgen dan in de zomer van 2016.

Het is Theo Peeters van Het Raadhuys in Kessel opgevallen dat er dit jaar veel meer buitenlandse gasten zijn geweest. ‘Vooral Duitsers en Belgen weten de weg goed te vinden, maar ook Nederlandse bezoekers nemen toe. De reden? Men is nieuwsgierig naar een design B&B die met een 9,8 gewaardeerd wordt op Bookings.com en leuk is het dat we veel herhalingsbezoeken krijgen. Men wordt aangenaam verrast door onze faciliteiten in de B&B en niet in de laatste plaats door het aanbod van het dorp Kessel en de gunstige ligging ten opzichte van diverse mogelijkheden voor dagjes uit.’

Horeca

Ook de horecaondernemers zijn tevreden. Van de ondernemers geeft 32% aan minder gasten te hebben ontvangen, maar toch een stijging van de omzet konden noteren. 82% Van de respondenten boekten evenveel of meer omzet. De besteding per gast steeg dit jaar en enkele ondernemers geven aan dat er meer Vlamingen te gast zijn geweest dan anders.

Sebas Debats, eigenaar van ’t Zoete Genot in Arcen, heeft ten opzichte van vorig jaar wederom beter gedraaid. ‘Opvallend was de stijging van het aantal Vlamingen. We zien ook dat mensen vaker voor het ontbijt bij ons komen. En ondanks het vaak wat mindere weer was het ook in de avonden gezellig druk op het Raadhuisplein en bij ons binnen.’ Een van de zaken die bijdroegen aan de goede omzetten is volgens Debats de goede beoordeling op Tripadvisor. ‘Vooral toeristen willen graag een review zien voordat ze binnenlopen. In 2017 ontvingen we, net als in 2016, een certificaat van uitmuntendheid van Tripadvisor.’

Dagrecreatie

In de categorie dagrecreatie ontving 36% van de ondernemers meer dan 10% extra gasten ontvangen. Slechts één bedrijf geeft aan minder gasten te hebben gehad. Museum De Locht uit Melderslo had 5 tot 10% meer bezoekers. Deze zomer ontvingen zij enkele grote groepen, waaronder de pensionado’s van DAF en de Belastingdienst. ‘In de schoolvakantie werd er ook iedere weekdag een kinderactiviteit aangeboden. Hier was deze zomer meer animo voor dan in 2016.’ Aldus Henk Kemperman van De Locht.

Vaak worden resultaten in toerisme en recreatie toegeschreven aan het weer. Maar meer dan de helft van de respondenten (52%) geeft echter aan dat het weer geen invloed heeft gehad op de resultaten. Slechts 11% zegt dat het goede weer bijgedragen heeft aan de goede resultaten en 10% vond het weer juist slecht en geeft aan dat dit omzet heeft gekost.

Liefde voor Limburg

Ook de makers van de campagne Liefde voor Limburg, die het verhogen van het aantal gasten en bestedingen in Noord-Limburg tot doel heeft, zijn positief over de ontwikkelingen. Ilse Lenders van Leisure Port vertelt dat het opvallend is hoeveel media interesse heeft in Noord-Limburg. ‘Vooral het aantal bloggers dat zichzelf meldt is opvallend. Op elk persbericht dat we sturen naar nationale en internationale pers krijgen we ontzettend veel reacties. Ook zien we positieve signalen in de statistieken van de website www.liefdevoorlimburg.nl: bezoekers van de site blijven langer en bezoeken meer pagina’s dan vorig jaar.’

Midden-Limburg

En ook in Midden-Limburg berichten de ondernemers optimistisch. In Midden-Limburg heeft maar liefs 54% een stijging in het aantal gasten gemeten ten opzichte van de zomervakantie in 2016. En maar 9% is ontevreden over het geboekte omzetresultaat. Bijna een vierde van de ondernemers heeft zelfs een stijging in de omzet van meer dan 10% mogen noteren in de zomervakantie. Vooral de verblijfsaccommodaties kijken met tevredenheid terug op de zomerperiode.

De ondernemers in dagrecreatie in Midden-Limburg heeft de resultaten zien beïnvloeden door het weer. Enkele ondernemers geven aan dat het weer gezorgd heeft voor minder gasten en een (lichte) omzetdaling. Onder de horecaondernemers zag maar 9% minder gasten binnenkomen. De helft van de ondernemers had de prijzen recentelijk iets verhoogd.

Ook in Midden-Limburg ziet men het aantal Belgische (dag)toeristen toenemen. De ondernemers die een wijziging in het soort gasten waarnamen gaven aan vooral meer Belgische gasten te hebben ontvangen.

Meer updates en verhalen